Για αναρτήσεις και επικοινωνία με το blog στείλτε e-mail στο
sotosantonios@hotmail.com

Παρασκευή 6 Μαΐου 2011

μια ενδιαφέρουσα θεώρηση για το θέμα της αναβάθμισης του ΕΣΥ

ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ
&
ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ Ε.Σ.Υ.
Του
Σάκη Παπαδόπουλου*

Η κατάρτιση του υγειονομικού χάρτη της χώρας, η συγκρότηση του
Ε.Ο.Π.Υ.Υ., η μελέτη για την αναδιάταξη – αναδιάρθρωση των Νοσο-
κομείων, η ενδιάμεση και στη συνέχεια η τελική έκθεση των Ειδικών Εμπει-
ρογνωμόνων στον Τομέα Υγείας, θα μπορούσαν να συμβάλλουν σε έναν ε-
θνικό σχεδιασμό αναγέννησης και ποιοτικής ολοκλήρωσης του Εθνικού Συ-
στήματος Υγείας – 28 χρόνια μετά την ψήφιση του Ιδρυτικού Νόμου 1397/83
– εάν αυτή ήταν η πραγματική πρόθεση της σημερινής Κυβέρνησης.
Δεν είναι όμως.
Την Μ. Τρίτη 20-4-11, στην πρώτη «Ευρεία Σύσκεψη για την αναδιάταξη των
Μονάδων του ΕΣΥ», ο Υπουργός Υγείας κ. Λοβέρδος αποκαλύπτει ότι «το συ-
νολικό μεσοπρόθεσμο σχέδιο που υιοθέτησε το Υπουργικό Συμβούλιο για την
Υγεία αφορά τη συγκράτηση των δαπανών κατά 1 δις. 300 εκατ. ευρώ για το
2011, συν 350 εκατ. ευρώ από το 2012», ότι αυτή την επιδίωξη πρέπει να υ-
πηρετήσει το σύνολο των παρεμβάσεων στην Υγεία – « η απόπειρα εξορθο-
λογισμού του ΕΣΥ» - και ότι εάν δεν επιτευχθεί « η επόμενη κίνηση θα είναι
ένα 40% των Νοσοκομείων της χώρας να μην μπορεί να πληρωθεί τις ανάγκες
του».
Να λοιπόν η πραγματική στόχευση της Κυβέρνησης. Η πάση θυσία περιστο-
λή των δημόσιων δαπανών στην υγεία, οι οριζόντιες περικοπές που αδιαφο-
ρούν για επιπτώσεις στη κοινωνική χρησιμότητα των υπηρεσιών που ακρω-
τηριάζονται, η λογιστική υλοποίηση των επιταγών των τοκογλύφων δανει-
στών της Ελλάδας και του επικαιροποιημένου Μνημονίου για μείωση των
δαπανών στο 6% του ΑΕΠ. Ο κ. Λοβέρδος μάλιστα καταλογίζει από τώρα ευ-
θύνες ότι «επιταχύνουν και επισπεύδουν το μοιραίο, δηλαδή να μην μπορεί
το Κράτος να αντεπεξέλθει στις δαπάνες του 40% των δομών του ΕΣΥ, όσοι με
έναν τρόπο απερίσκεπτο ή δόλιο προσπαθούν να σταματήσουν την απόπειρα
εξορθολογισμού του ΕΣΥ».
Με τα δεδομένα αυτά η Κυβέρνηση ανακοινώνει «την έναρξη κοινωνικού δι-
αλόγου για την υγεία», στον οποίο όποιος προτείνει διαφορετικές επιλογές
για τις ανάγκες του δημόσιου συστήματος υγείας θα είναι δολιοφθορέας που
«επισπεύδει το μοιραίο…». Κι όλα αυτά από ένα κόμμα εξουσίας που κατα-
φανώς ευθύνεται και για την υπερχρέωση της χώρας που οδήγησε στην αδυ-
ναμία δανεισμού και για το Μνημόνιο εθνικής υποτέλειας και για τη διασπά-
θιση του δημοσίου χρήματος στο χώρο της υγείας και για την αγνόηση στο
παρελθόν πορισμάτων «Σοφών», ακόμη και Νόμων, με συγκεκριμένες κατευ-
θύνσεις μεταρρυθμίσεων στην υγεία.
ίναι λοιπόν απόλυτα δικαιολογημένη η απόφαση της ΟΕΝΓΕ να μην πά-
ρει μέρος στην «παρωδία διαλόγου» που επιθυμεί η Κυβέρνηση, ιδιαίτε-
ρα όταν είναι γνωστή «η εξαπάτηση των νοσοκομειακών γιατρών στις μέχρι
τώρα συζητήσεις με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας για σοβαρά
ζητήματα όπως η Κλαδική Σύμβαση Εργασίας, το πλαφόν στις πρόσθετες ε-
φημερίες, το πρότυπο εφημερίας, τα αυτοτελή Τ.Ε.Π., η ακύρωση των 2000
νέων θέσεων γιατρών ΕΣΥ στα υποστελεχωμένα Τμήματα…».
Είναι ακόμη προφανής η ανάγκη να αναλύσει η ΟΕΝΓΕ τις επιλογές που αξιο-
ποιούν τόσο δικές της επεξεργασμένες θέσεις, όσο και νέες προτάσεις και
εισηγήσεις, αλλά και μελέτες που κατατίθενται στον υποτιθέμενο κοινωνικό
διάλογο, για να αναδείξει έναν διαφορετικό σχεδιασμό άμεσων βελτιώσεων
των δημόσιων υπηρεσιών υγείας, εξοικονόμησης πόρων από σπάταλες α-
νορθόλογες και διεφθαρμένες πρακτικές, ώστε να προτείνει παρεμβάσεις
που οδηγούν στη ποιοτική ολοκλήρωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
ΖΗΤΗΜΑ ΠΡΩΤΟΝ: Η αναδιάταξη των Νοσοκομείων της χώρας οφείλει να
αναμείνει την ολοκλήρωση της κατάρτισης του υγειονομικού χάρτη, να συ-
νυπολογίσει τις δημόσιες δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, πρόνοιας
και αποκατάστασης που υπάρχουν και όσες πρέπει να οργανωθούν στα Α-
στικά Κέντρα.
Στο επίπεδο της Υγειονομικής Περιφέρειας πρέπει να επιδιωχθεί η αυτοδύ-
ναμη κάλυψη όλων των αναγκών, εκτός πολύ εξειδικευμένων υπηρεσιών που
αναζητούνται σε δομές που δημιουργούνται με εθνικό σχεδιασμό. Κάθε
πρόωρη συζήτηση για ενοποιήσεις Κλινικών, συγχωνεύσεις, καταργήσεις
δομών, μετατροπές κλινικού αντικειμένου, κατανομές ρόλων για Νοσοκο-
μεία και Τμήματα είναι παράλογη εάν δεν προηγηθεί η συζήτηση για το τι
ακριβώς θέλουμε να υπάρχει και πως θα το επιτύχουμε με την επικαιρο-
ποίηση των Οργανισμών των Νοσοκομείων και την εφαρμογή τους.
ΖΗΤΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Η οργάνωση της Π.Φ.Υ. στα Αστικά Κέντρα δεν πρέπει
να υποταχθεί στην εξυπηρέτηση του καταναλωτικού μοντέλου ζήτησης υπη-
ρεσιών υγείας. Πρέπει να αφορά και την πρόληψη και την παρακολούθηση
χρονίως πασχόντων και την αντιμετώπιση οξέων περιστατικών – μη απειλητι-
κών για τη ζωή – και την αποκατάσταση. Τα διαφορετικά καθήκοντα απαι-
τούν και διαφορετικά προσόντα στελέχωσης και αντίστοιχη εκπαιδευτική δι-
αδικασία παραγωγής νέων ειδικευμένων γιατρών ( π.χ. ιατρική της εργασίας,
σχολική υγιεινή, γηριατρική…).
ΖΗΤΗΜΑ ΤΡΙΤΟΝ: Όλες οι δομές Π.Φ.Υ., περίθαλψης και αποκατάστασης, ε-
ντάσσονται στο ΕΣΥ μετά από ένα εύλογο μεταβατικό στάδιο. Εξασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση, παρέχουν υπηρεσίες σε υψηλό επίπεδο ποιότητας και
δωρεάν στους άπορους – ανασφάλιστους.
Ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας ενοποιώντας τους κλάδους
υγείας του ΙΚΑ, του ΟΠΑΔ, του ΟΑΕΕ και του ΟΓΑ, αναλαμβάνει – για όσο
διάστημα υφίσταται - το κόστος της κάλυψης των ασφαλισμένων του (το 85-
90% των πολιτών ), συμβάλλεται και αναζητά υπηρεσίες κυρίως στο ΕΣΥ (το
οποίο ανακοστολογεί τις υπηρεσίες του), χρηματοδοτείται από τον Κρατικό
Προϋπολογισμό σε ποσοστό αρκετά μεγαλύτερο από το 0,6% του ΑΕΠ που
προβλέπει ο Νόμος 3918/11, για να καλύπτει πραγματικές ανάγκες.
ΖΗΤΗΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟΝ: Η οργάνωση της Επείγουσας Περίθαλψης είναι το πιο
καυτό θέμα για άμεσες αποφάσεις. Περιλαμβάνει: την ανασυγκρότηση του
ΕΚΑΒ, την λειτουργία αυτοτελών Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών, την
αναδιάρθρωση του συστήματος εφημεριών. Στο ζήτημα αυτό κρίνεται και το
έσχατο όριο της κυβερνητικής αξιοπιστίας και η συναίσθηση των ευθυνών
της έναντι της υγείας των πολιτών την ώρα της ανάγκης.
Συγκεκριμένο σχέδιο οργάνωσης αυτοτελών ΤΕΠ υπάρχει στο Υπουργείο Υ-
γείας από την 21-12-10. Δεν έγινε όμως κανένα βήμα εφαρμογής του. Ο κ.
Λιαρόπουλος στην «μελέτη για την αναδιάρθρωση των Νοσοκομείων της χώ-
ρας» προτείνει τώρα τη λειτουργία «ανεξάρτητων ΤΕΠ στα νοσοκομειακά
συγκροτήματα, στελεχωμένων από 6-7 γιατρούς Επείγουσας Ιατρικής πλή-
ρους και αποκλειστικής απασχόλησης, που θα υπογράφουν ξεχωριστή σύμ-
βαση, θα εργάζονται σε κυλιόμενα 8ωρα… και από ειδικευόμενους Επείγου-
σας Ιατρικής…», όταν γνωρίζει ή όφειλε να γνωρίζει ότι γιατροί Επείγουσας
Ιατρικής υπάρχουν ελάχιστοι (εκπαιδευμένοι στο εξωτερικό ), ότι η Επείγου-
σα Ιατρική δεν έχει αναγνωριστεί στην Ελλάδα ως ξεχωριστή ειδικότητα, αλ-
λά ούτε και στις πρόσφατες προτάσεις της Επιτροπής Εκπαίδευσης του ΚΕΣΥ
περιέχεται.
Ο κ. Λιαρόπουλος προτείνει ακόμη την «εφημερία κατά Τομέα», μια επιλογή
που θα γύριζε την Ιατρική στις συνθήκες του 1950 και θα οδηγούσε π.χ. τον
Γυναικολόγο-Μαιευτήρα που εφημερεύει στον Χειρουργικό Τομέα, να δίνει
οδηγίες για τη νοσηλεία ορθοπεδικών-ουρολογικών-ΩΡΛ-οφθαλμολογικών-
χειρουργημένων ασθενών, ακόμη και για οδοντιατρική περίθαλψη….
ΟΕΝΓΕ έχει προτείνει την αντικατάσταση του άδικου, ισοπεδωτικού
και πλασματικού συστήματος εφημεριών που καθιερώθηκε από τον
Νόμο 3868/10 με πρότυπο εφημερίας ανά Υγειονομική Περιφέρεια και συ-
γκεκριμένους κανόνες ασφαλούς – ποιοτικής και αποτελεσματικής εφημέ-
ρευσης.
Οι προτάσεις του κ. Μόσιαλου στην «Ενδιάμεση Έκθεση των Ειδικών Εμπει-
ρογνωμόνων στον Τομέα Υγείας» για «να προσδιοριστεί συνολικά σε επίπεδο
Νομού τι συνιστά μια ασφαλή εφημερία», για «καθορισμό ειδικοτήτων που
θα πρέπει να είναι σε ενεργό εφημερία και σε ετοιμότητα», για «στελέχωση με βάση νέους Οργανισμούς και κριτήρια παραγωγικότητας» και ότι « το ζη-
τούμενο είναι ένα σύστημα εφημεριών αποτελεσματικό, το οποίο ταυτόχρο-
να να συμβάλλει στην εξοικονόμηση κονδυλίων και ανθρώπινων πόρων…»
αποτελούν ασφαλώς μια βάση συζήτησης.
ΖΗΤΗΜΑ ΠΕΜΠΤΟΝ: Ιδιαίτερα τούτη τη περίοδο, που την υπερχρέωση και τα
ελλείμματα της εθνικής οικονομίας καλούνται να πληρώσουν τα πιο φτωχά
στρώματα και όσοι δεν «τα φάγανε» μαζί με τα πιράνχας, η αναγκαιότητα για
ΑΝΑΣΤΑΣΗ και ποιοτική ολοκλήρωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας στη
πρωτοβάθμια φροντίδα, στη περίθαλψη, στην αποκατάσταση της υγείας, εί-
ναι από τα πιο κρίσιμα εθνικά καθήκοντα.
*Ο Σάκης Παπαδόπουλος είναι μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας της ΟΕΝΓΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια: